söndag 20 januari 2013

Blomkålsterrin LCHF

Eller terrine de chou fleur, som rätten heter på franska är ett alldeles utmärkt LCHF-tillbehör, som kan förberedas långt innan.

Blomkålsterrin kan ätas både varm och kall och passar som plockmat eller som tillbehör till kött.

Blomkålsterrin 5-6 port som tillbehör till huvudrätt
1 blomkålshuvud, knappt 1 kg (det blir lite drygt 500 g blomkål när man skurit bort
Äggstanning
4 dl vispgrädde
4 ägg
1 dl riven parmesanost
1/2 tsk finsalt
nymald vitpeppar
basilikablad

Gör så här:
Dela blomkålen i små buketter (skär ner den ännu mer än som visas på bilden här under). Koka i saltat vatten, ca 5 minuter. Häll av vattnet i ett durkslag.

Sätt ugnen på 200 grader och ställ in en stor ungsform fylld till hälften med vatten.

Klä en avlång brödform (ca 1 liter) med bakplåtspapper. Fördela blomkålen i brödformen. Varva med basilikablad.

Blanda ingredienser till äggstanningen och den över blomkålen. Ställ in brödformen i vattenbadet i ugnen. Lägg över aluminiumfolie så tar inte terrinen färg. Grädda i 50-55 minuter. När terrinen har ”stannat” i mitten är den klar.

Låt terrinen stå i kylskåp några timmar eller helst över natten.

Skär i skivor innan servering. Vill man kan man ljumma dem lite i mikrovågsugn.



2 kommentarer:

  1. Mmm...vilket bra recept! Det här kan ju passa fint fint till kommande buféer under våren och sommaren! :)
    Ha en fin söndag!
    Kram
    //Lana

    SvaraRadera
  2. Men vilket bra! Måste prova vid tillfälle, jag som både gillar blomkål och sådant som kan förberedas! ;)
    /M

    SvaraRadera