tisdag 25 september 2012

Tortilla Española LCHF

Denna klassiska spanska rätt har vi velat göra om till LCHF länge, men inte riktigt kommit till skott. Men när vi fick ett litet blomkålshuvud över igår så bestämde vi oss för att göra den på en helt vanlig tisdagsmorgon. Och det ångrar vi inte.

Den enda förändringen vi gjorde egentligen är att vi byte potatiskivorna mot blomkåls dito och att vi hade i lite smör. Dock kan tilläggas att det finns många lokala variationer på denna rätt, som räknas som en av få maträtter som äts över hela Spanien.

Man kan äta Tortilla Española både varm och kall, som ensamrätt tillsammans med korv eller annat kött, som tapas (skuren i kuber med tandpetare i) eller som en del i en picknick.

Tortilla Española LCHF 
1 litet blomkålshuvud ca 400 g
1 liten gul lök
5 ägg
olivolja
lite smör
salt
peppar

Gör så här:
Skiva blomkålshuvudet och hacka löken.

Hetta upp olivolja och lite smör i en stekpanna.

Stek blomkål och lök tills de mjuknat men utan att de får färg. Häll av i ett durkslag eller en stor sil, men se till att fånga upp smöroljan.

Vispa ihop äggen och blanda med blomkål och lök. Salta och peppra.

Häll smöroljan i en liten stekpanna som helst är av teflon.

Tillsätt ägg- och blomkålsblandningen i pannan. Skaka pannan så att omeletten inte fastnar. Tortillan bör vara ett par centimeter hög.


Efter ett par minuter när undersidan börjar få färg och hela känns ganska fast så är det dags att vända tortillan i pannan. Detta är det enda svåra momentet. Det görs lättast med ett fat som läggs över pannan och som får ta emot tortillan när man vänder pannan.

Tillsätt några nya matskedar olja i pannan och låt omeletten glida ner med den ogräddade sidan neråt och stek några minuter till.

Servera varm eller kall.

2 kommentarer:

  1. Mums och tack för tipset, det här låter toppengott! :)

    Ha en riktigt fin onsdag!
    / Sonja

    SvaraRadera
  2. Vilket gott recept! :)
    Kul att kunna anpassa recept efter sina egna behov! :)
    Ha en fin kväll!
    //Lana

    SvaraRadera