måndag 6 augusti 2012

LCHF-loppet

Det är inte ofta, men nu har jag äntligen vunnit något! Nämligen en gratis startplats i det omtalade LCHF-loppet. Denna vann jag på den utmärkta bloggen LCHF till vardag och fest.

En av anledningarna till att jag började med LCHF var faktiskt att kroppen skulle palla med att springa ordentligt igen. Jag har gjort ett antal försök att komma igång de senaste 10 åren och det ha slutat med belastningskador varje gång. Även om jag inte hade någon extrem övervikt så blev det ändå för mycket för mina knän och rygg. Nu har jag hållit på sedan mars 2011 och jag har, med några mindre bakslag, blivit bättre hela tiden. Just nu gissar jag att jag skulle klara milen på strax under 50 minuter i en tävlingsituation.

Jag har tre mål med min löpning. Det viktigaste är såklart att må bra och kunna fortsätta springa. De andra två målen är resultatmässiga. Jag vill springa en mil på under 40 minuter nästa år (när jag fyller just 40 år). Just nu känns det som det ska gå (i år är delmålet 45 minuter på en mil). Det andra målet är lite värre. Jag ska springa maraton på under 3 timmar och 8 minuter. Detta eftersom min far sprang på just den tiden, i Malmö 1982, och jag kan ju inte vara sämre. Det är dock en rätt bra tid.

Man kan såklart göra sig lite lustig över ett speciellt lopp baserat på kost (och det har fler redan gjort på olika forum), men jag tycker det ska bli roligt att springa loppet.

Loppet arrangeras av LCHFklubben.se och det är ca 6 kilometer långt och äger rum lördagen den 25 augusti på Gärdet och Djurgården i Stockholm.

Är det någon av våra läsare som ska ställa upp måntro?

4 kommentarer:

  1. Hej!
    Vill ni inte komma och blogga på LCHFklubben.se? Mejla mig i så fall! katrin@purepr.se

    Mvh Katrin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är såklart ett smickrande erbjudande. Just i dagsläget så trivs vi dock med att finnas just här.

      Radera
  2. Grattis! :-)
    Jag önskar att jag hade motivationen att springa... kanske till nästa år. Hoppas att LCHF-loppet blir en tradition.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du, precis som alla andra av arten homo sapiens, är född att springa. Det är det troligaste skälet till att vi är här och inte blev utkonkurrerade av neandertalarna (de var nämligen starkare, smartare och händigare tror man numera).

      Men börja med att gå (det gjorde jag). Spring sen kortare sträckor. Ta tid, i alla fall ibland, och se hur du utvecklas. Sätt upp nåbara mål. Inte "tjejmilen om 3 veckor" snarare "tjejmilen om 1 år" (eller som du själv är inne på "LCHF-loppet 2013").

      Men det finns andra träningsfomer, cyckling och simning är utmärkta. Eller raska promenader.

      Radera