måndag 5 mars 2012

Enkel kålpudding LCHF

Kålpudding är utmärkt LCHF och dessutom lämplig att göra en stor sats på och frysa in några portioner av för senare bruk.

Kålpudding LCHF 6-7 port
1 kilo blandfärs
1/4-1/2 vitkålshuvud
smör till stekning
salt
nymald svartpeppar
2+3 dl vispgrädde
1 msk koncentrerad kalvfond
3 dl vatten
soja
Till servering
lätt tinade frysta lingon

Gör så här:
Sätt ugnen på 180 grader varmluft.

Strimla vitkålen ganska fint.

Hetta upp smör i en stekpanna och stek vitålen i omgångar. Lägg hälften av vitkålen i botten på en ugnsfast form. Salta och peppra.

Blanda färsen med 2 dl vispgrädde, salta och peppra och bred ut färsen på vitkålen. Lägg på resterande vitkål och salta och peppra.

Koka upp vattnet med kalvfonden. Häll hälften av buljongen över puddingen. Ställ in i ugnen i 40-45 minuter.

Koka upp resten av buljongen tillsammans med 3 dl vispgrädde till en sås. Smaka av med salt, peppar och en aning soja. Låt sjuda tills den tjocknat något.

Servera kålpuddingen med såsen och lingonen.



4 kommentarer:

  1. Alltid gott med vitkål! En av mina favorit grönsaker!
    Ha en fin dag!
    //Lana

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en av våra favoriter också. Dessutom gillar vår yngsta dotter att äta rå vitkål. Ett stort plus. Ha en bra dag du med!

      Radera
  2. Vad jag blev sugen på kålpudding nu, det är ju så gott. Måste nog lägga in det i menyn snart. Kål och köttfärs är ju helt klart en god kombination.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Billigt, nyttigt och gott. Det kan knappast bli bättre!

      Radera