lördag 28 januari 2012

Recension: LCHF-kokboken

Minns när vi fick kokboken "GI-noll!: hälsokosten som retar alla läkare" för några år sedan. Vi var såklart lite tveksamma till om man verkligen kunde gå ner i vikt av den mat som presenterades. Själva recepten gillade vi dock eftersom vi alltid tyckt om smör och grädde. Antagligen såddes ett frö redan då, vi såg ju att det verkade funka för författare Skaldeman själv. Numera vet vi att det funkar.

Skaldemans nya kokbok, som har den lite väl generiska titeln "LCHF-kokboken" är fylld med goda LCHF-recept. Tyngdpunkten ligger vid enkla, lite lätt rustika rätter. Skaldeman bjuder på allt från den perfekta äggröran, ett LCHF-bröd som t.o.m. han själv skulle äta (trots att han tycker att man ska vänja sig av med vanan att äta bröd) fisk, kött och fågel har varsitt kapitel och det finns så klart goda såser och aromsmör till allt. Boken avslutas med ett litet kapitel med efterrätter. Fokus ligger på mättande mat fylld med smak som inte kräver mer matlagning än precis lagom. Och det bästa av allt är att men helt enkelt vill laga allt. Än så länge har vi bara lagat en rätt, fylld fläskytterfilé, men den var väldigt god.

Som vanligt förmår Skaldeman, bättre än någon annan LCHF-kokboksförfattare, att förpacka sitt LCHF-budskap på ett enkelt, snyggt, roligt och lättfattligt sätt, utan att bli oseriös. Han har dessutom den goda smaken att jobba med proffs längs hela linjen, i det här fallet rutinerade matfotografen Pepe Nilsson, kocken Johan Åkerberg och Sveriges bästa kokboksförlag Norstedts, för att skapa den helgjutna kokbok som alla LCHF-fans förtjänar. Recepten är dessutom denna gång mer detaljerade än i hans tidigare kokböcker.

Pinonjären Sten Sture Skaldeman började med LCHF för snart 10 år sedan. Han får ofta ta åt sig äran för att ha varit den i Sverige som återupptäckte denna ursprungliga bantningsmetod. Han är dessutom en inspirationskälla, som föreläsare, författare till otaliga böcker och chefredaktör för den enda tryckta tidningen om LCHF. Hans, nästan ikoniska bild, där han står med båda benen i ett av sina tidigare byxben kan väl knappast någon ha missat vid det här laget.

Boken kan köpas hos t.ex. Bokus eller Adlibris.