söndag 11 december 2011

Ischoklad LCHF


Det blir inte så mycket bättre än så här. Ischoklad LCHF är lätt och snabbt att göra, innehåller väldigt lite kolhydrater för att vara godis och är framförallt väldigt gott.

Ischoklad är en av de vanligaste klassiska julgodisen i Sverige. Man brukar gora den med det hårt processade kokosfett som ligger i kyldisken. Det innehåller förvisso 0 g kolhydrater, men innehåller inte det minsta nyttigheter. Det är då klart bättre att använda kokosolja, vi tog den billigare varianten utan smak, men har man inte nån budget och gillar kokossmak så blir det antagligen ännu bättre och nyttigare med extra virgin kokosolja.

För den som vill veta så innehåller varje "bit" ca 0,8 g kolhydrater. Vilket torde vara rekordlågt för gott godis.

Ischoklad LCHF 25 st
100 g mörk choklad 86 %
1/2 dl kokosolja
1-2 tsk LCHF-socker

Gör så här:
Smällt chokladen över ett vattenbad.

Tillsätt kokosoljan och låt den smälta i chokladen.

Blanda i LCHF-sockret och rör om noga.

Fördela blandningen i formarna och ställ sedan kallt så det stelnar.

2 kommentarer: